V krajine tisícich jazier

 

V termíne 06. – 12.10.2019 som vykonal služobnú cestu do Fínska, ktorá bola realizovaná v rámci projektu Erasmus+. V hlavnom meste Helsinki som absolvoval sedemdňový tréningový seminár pre učiteľov základných a stredných škôl spojený s pedagogickými návštevami miestnych škôl primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania. Kurz prebiehal od nedele do soboty a mal pohyblivý časový harmonogram v závislosti od vykonávanej činnosti. Súčasťou programu boli okrem pedagogických návštev aj prednášky týkajúce sa histórie, kultúry a výchovno-vzdelávacieho systému Fínska. Zúčastnili sme sa tiež exkurzie do stredovekého mesta Porvoo, ktoré je známe malebnými drevenými domčekmi a prístavnými skladmi. Cieľom pobytu bolo načerpať nové poznatky, zručnosti a skúsenosti z oblasti výchovy a vzdelávania a podľa možností ich vhodne aplikovať vo výchovno-vzdelávacom procese.

V dopoludňajších hodinách sme sa v dňoch 08.až 10.10. zúčastnili pedagogických návštev na školách situovaných v meste Helsinki a jeho okolí. Pozornosť sme venovali architektonickému riešeniu budov, úprave okolia škôl, technickému vybaveniu učební, ale hlavne sme sa zamerali na výchovno-vzdelávací proces ako taký. Na vybraných vyučovacích hodinách sme sledovali pedagogickú prácu učiteľa, jeho metodické prístupy, využitie moderných technológií a v neposlednom rade jeho prístup ku žiakom.

Každá z navštívených škôl bola svojrázna, ale ich spoločnou črtou bolo plné vybavenie modernou didaktickou technikou, ktorú tamojší učitelia aj žiaci patrične využívali. Pritom nešlo len o zariadenie učební a telocviční, ale výchovno-vzdelávaciemu procesu boli dokonale prispôsobené aj priestranné spojovacie chodby. Nachádzali sa v nich rôzne výstavky žiackych prác, pracovné kútiky, pohovky, recyklačné nádoby, multifunkčné zariadenia a pod. Jednoducho všetko, čo žiak potrebuje pri práci aj oddychu počas prestávok. Samozrejmosťou bol aj priestranný školský dvor so športoviskami a detským ihriskom. Úpravou okolia školy, polohou a architektonickým riešením ma najviac zaujala škola Iisviniemi koulu nachádzajúca sa v tichom prostredí rozľahlého parku. Žiaci do školy väčšinou dochádzajú na bicykloch a majú k dispozícii priestranný školský dvor so športoviskami.

Samotný vyučovací proces začína na školách ráno  o 8.15 resp. 8:30 hod. a končí rôzne podľa rozvrhu pre daný deň. Niekedy je to už o 12.45, inokedy povinne voliteľné predmety končia až okolo 15:00 hod. Rozvrh hodín pre žiakov často obsahuje voľnú hodinu príp. dlhšiu prestávku na obed. Myslím, že z hľadiska psychohygieny je to dobré riešenie. V samotnom vyučovaní sa kladie veľký dôraz na samostatnosť, tvorivosť, analytické myslenie a praktické projektové vyučovanie. Žiaci často opúšťajú priestory tried a chodia pracovať do knižníc, parkov príp. iných priestorov. Ako učiteľa cudzích jazykov ma zaujala skutočnosť, že žiaci sa postupne učia 2 až 3 cudzie jazyky. Povinným jazykom je úradná švédčina, ďalej sú to najčastejšie angličtina a nemčina. Hlavne angličtinu žiaci ovládajú na prekvapujúco vysokej úrovni. Filozofia inklúzie je bežnou súčasťou vyučovania a žiakom s individuálnymi výchovno-vzdelávacími poruchami sa venuje špeciálna pozornosť. Na školách pracujú viacerí asistenti učiteľa, školský psychológ, zdravotná sestra a zriadené sú aj špeciálne triedy pre autistov s potrebným vybavením. Zaujal ma tzv. homework club, čo je vyučovacia hodina vedená asistentom učiteľa, na ktorej si žiaci so slabším prospechom píšu domáce úlohy. Pozornosť sa venuje aj praktickým zručnostiam a vyučovací predmet technika tu ani zďaleka nie je v úzadí. S údivom som pozeral na sadu šijacích strojov v učebni, na ktorých sa dievčatá vo veku 12 až 13 rokov učili šiť. Na záver uvediem ešte dve zaujímavosti. V krajine na začiatku 90. rokov zrušili školské inšpekcie a štandardizované testovanie existuje až na konci vyššieho stredného vzdelávania ako prijímacia skúška na vysokú školu. Samotní Fíni tvrdia, že sa viac zameriavajú na učenie ako na testovanie. Výsledky v PISA testovaní potvrdzujú, že tento prístup sa im vypláca.    

Kurz bol tiež jedinečnou príležitosťou podeliť sa s učiteľmi z celého sveta o svoje nápady, postrehy a skúsenosti z vyučovacieho procesu. Zúčastnili sa totiž na ňom okrem mňa aj učitelia z desiatich európskych krajín a celkový počet 117 účastníkov bol najvyšší, aký som na podobných podujatiach mal možnosť zažiť. Celý program kurzu bol slávnostne ukončený prezentáciou skupinových prác a následným odovzdávaním certifikátov o absolvovaní vzdelávania.

Vypracoval: Mgr. Igor Matúš

 

 

 

Môže sa Vám ešte páčiť...