Medzinárodný deň materinského jazyka – 21.2.
21. február je celosvetovým „Medzinárodným dňom materinského jazyka.“ Bol vyhlásený Generálnou konferenciou Organizácie Spojených národov pre výchovu, vedu a kultúru (november 1999). Valné zhromaždenie OSN vo svojej rezolúcii vyzvalo členské štáty „podporovať zachovanie a ochranu všetkých jazykov používaných národmi sveta”.
Základná škola Pavla Dobšinského si pri tejto príležitosti pripomenula význam a hodnotu materinského jazyka ako nástroja nášho kultúrneho dedičstva. V dňoch 17.2 –21.2. sme na škole realizovali rôzne aktivity venované materinskému jazyk. Na 2. stupni si žiaci pripravili pekné prezentácie, nástenky či plagáty o spisovnom jazyku, o významných osobnostiach, ktoré sa zaslúžili o spisovný jazyk.
Žiaci 5. ročníka sa zúčastnili kvízu, ktorý sme nazvali „Súboj tried vo vedomostiach V.A a V.B triedy“. Na túto aktivitu sme vyčlenili dve vyučovacie hodiny, keďže piatakov je dokopy 50 a do tejto aktivity boli zapojení všetci žiaci. Sami žiaci pritom týždeň vopred zostavili otázky zo slovenského jazyka a literatúry, aby ich mohli potom následne položiť žiakom z druhej triedy. Tento „súboj tried“ dopadol veľmi dobre, žiaci si zopakovali doposiaľ nadobudnuté vedomosti zo slovenského jazyka. Každý žiak si vytiahol jednu otázku, za ktorú mohol získať jeden bod. Žiaci boli veľmi aktívni, táto aktivita sa im veľmi páčila. Spokojní boli nielen oni, ale aj pani učiteľky slovenského jazyka (Hrončeková, Murínová).
Žiaci 6. ročníka na vyučovacích hodinách pracovali s pracovnými listami – s literárnymi ukážkami. Rozoberali hlavné znaky bernolákovčiny či štúrovčiny, porovnávali ich pravopis. Hlavný dôraz sa kládol na kodifikátora spisovného jazyka – Ľudovíta Štúra. Žiaci získali podrobnejšie informácie o jeho živote aj prostredníctvom sledovania ukážky – „Miľníky života.“ Venovali sa aj spisovným a nespisovným výrazom v slovenskom jazyku, vývinu spisovného jazyka od najstaršej až po súčasnú podobu.
Žiaci 7. ročníka zhotovili plagát o vývoji písma, ktorý si potom vyvesili v triede na nástenku. Zopakovali si históriu písma od najstarších dejín, druhy písma. Plagát im bude slúžiť aj ako učebná pomôcka, a to nielen na hodinách literatúry, ale aj dejepisu.
Žiaci 8. a 9.ročníka sa vo svojich prezentáciách venovali hlavne kodifikátorom spisovného jazyka. Zopakovali si vedomosti o Antonovi Bernolákovi, Ľudovítovi Štúrovi, Martinovi Hattalovi. Na ďalšej vyučovacej hodine boli preskúšaní z nadobudnutých vedomostí, kládli si navzájom otázky a odpovedali.
Žiaci IX.A triedy zhotovili nástenku, ktorá je veľkým prínosom pre našu školu. Slúži a bude dlhšie slúžiť ako informačná nástenka o spisovnom jazyku. Je umiestnená na viditeľnom mieste, túto nástenku si môžu pozrieť aj návštevníci školy.
Na prvom stupni sa to nieslo v podobnom duchu.
Žiaci 1. ročníka riešili obrázkovo náučný slovník,
v 2.ročníku mali literárny kvíz a čitateľskú súťaž medzi triedami aj s peknými odmenami a diplomami, v 3. ročníku si urobili zábavné čítanie.
V IV.A si na literárnom kvíze zaspomínali tiež na históriu slovenského spisovného jazyka, na Antona Bernoláka, Ľudovíta Štúra…a hádali nárečové slová.
V IV.B mali žiaci súťaž s názvom Triedny oriešok- tvorbu zvukovej nahrávky v rámci skupín, čo obnášalo predchádzajúcu domácu prípravu s následnou prezentáciou a vyhodnotením. Najzaujímavejšie nahrávky získali diplomy a odmeny.
Dňa 21.2. na našej škole prebehla aj rozhlasová relácia o Medzinárodnom dni materinského jazyka. Aj prostredníctvom tejto relácie sme si pripomenuli dôležitosť rodného jazyka, ktorý používame každý deň.
Mgr. Diana Murínová, PaedDr. Janka Husmanová