Etické správanie
Základná škola P. Dobšinského bola úspešná v rámci Výzvy Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky na predloženie žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov na rozvojové projekty škôl na podporu etického správania sa a hodnotového vzdelávania v školách, kde získala finančnú dotáciu vo výške 4.000,- Eur.
Cieľom výzvy bolo posilniť implementáciu systémových nástrojov v školách, ktoré sú založené na participácii a zdieľanej zodpovednosti školskej komunity – učiteľov, žiakov, ale aj rodičov – a občianskej spoločnosti pri vytváraní takého školského prostredia, v ktorom:
- je rešpektovaná dôstojnosť každého človeka, vrátane rešpektovania plurality názorov založených na pravdivých informáciách a práve na vypočutie hlasu každého jednotlivca pri tvorbe pravidiel fungovania školy;
- je samozrejmosťou overovanie faktov, rešpektovanie výsledkov vedeckého bádania a odmietanie neoverených a nepravdivých informácií a prezentácie názorov založených na dezinformáciách.
Hlavným projektovým zámerom nášho projektu bolo prostredníctvom vhodných vzdelávacích aktivít a programov rozvíjať u žiakov sociálne kompetencie v oblasti kritického myslenia s prepojením na budovanie odolnosti voči dezinformáciám. Zamerali sme sa na prevenciu, intervenciu, na predchádzanie rizikovým situáciám v dôsledku nekritického myslenia a vplyvu dezinformácií.
Taktiež sme posilňovali emocionálnu odolnosť a rešpekt medzi pedagógmi s následným prepojením na uplatňovanie vzájomného rešpektu medzi žiakmi.
Zamerali sme sa na oblasti:
- Rozvoj kritického myslenia
- Zvyšovanie odolnosti členov školskej komunity voči pôsobeniu dezinformácií;
- Zvyšovanie emocionálnej odolnosti a vzájomného rešpektu medzi členmi školskej komunity
Aktivity boli určené nielen žiakom, ale aj pedagógom a vychovávateľkám.
Žiaci II. stupňa od VI. ročníka absolvovali Workshopy o kritickom myslení a dezinformáciách s digitálnym dotykom, ktoré viedli odborníci z DigiQ ktorí nás inšpirovali a viedli celý workshop.
Čo sa žiaci naučili:
– Identifikácia a analýza problémových situácií.
– Kreatívne riešenie problémov a generovanie nových nápadov.
– Kritické hodnotenie informácií z digitálnych zdrojov.
Stretnutia boli plné zaujímavých interaktívnych aktivít a diskusií. Vďaka skvelým lektorom sme získali nový pohľad na riešenie problémov a zdokonalili naše analytické schopnosti.
Pre pedagógov a vychovávateľky boli pripravené zaujímavé skupinové a individuálne stretnutia zamerané na zvyšovanie vzájomného rešpektu školskej komunity pod vedením skúsenej lektorky a koučky PhDr. A. Trnkovej.
Vybraní pedagógovia absolvovali Kurz kritického myslenia, a budú aj naďalej prehlbovať vedomosti v téme kritického myslenia.
Zakúpili sme metodická materiál, licenciu pre online Kurz kritického myslenia, kde ťažisko kurzu nie je v memorovaní faktov, ale v konfrontácii viacerých postojov a uhlov pohľadu.
Vieme, že učenie nikdy nekončí a sme pripravení aplikovať naše nové zručnosti v každodennom živote.
Mgr. Jana Strapková, sociálny pedagóg
Základná škola Pavla Dobšinského, Rimavská Sobota