Etické správanie

Základná  škola P. Dobšinského  bola úspešná v rámci Výzvy Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky na predloženie žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov na rozvojové projekty škôl na podporu etického správania sa a hodnotového vzdelávania v školách, kde získala finančnú dotáciu vo výške 4.000,-  Eur.

Cieľom výzvy bolo posilniť implementáciu systémových nástrojov v školách, ktoré sú založené na participácii a zdieľanej zodpovednosti školskej komunity – učiteľov, žiakov, ale aj rodičov – a občianskej spoločnosti pri vytváraní takého školského prostredia, v ktorom:

  • je rešpektovaná dôstojnosť každého človeka, vrátane rešpektovania plurality názorov založených na pravdivých informáciách a práve na vypočutie hlasu každého jednotlivca pri tvorbe pravidiel fungovania školy;
  • je samozrejmosťou overovanie faktov, rešpektovanie výsledkov vedeckého bádania a odmietanie neoverených a nepravdivých informácií a prezentácie názorov založených na dezinformáciách.                  

Hlavným projektovým zámerom nášho projektu bolo prostredníctvom vhodných vzdelávacích aktivít a programov rozvíjať u žiakov sociálne kompetencie v oblasti kritického myslenia s prepojením na budovanie odolnosti voči dezinformáciám. Zamerali sme sa na prevenciu, intervenciu, na predchádzanie rizikovým situáciám v dôsledku nekritického myslenia a vplyvu dezinformácií.

Taktiež sme posilňovali emocionálnu odolnosť a rešpekt medzi pedagógmi s následným prepojením na uplatňovanie vzájomného rešpektu medzi žiakmi.

Zamerali sme sa na oblasti:

  • Rozvoj kritického myslenia
  • Zvyšovanie odolnosti členov školskej komunity voči pôsobeniu dezinformácií;
  • Zvyšovanie emocionálnej odolnosti a vzájomného rešpektu medzi členmi školskej komunity

Aktivity boli určené nielen žiakom, ale aj pedagógom a vychovávateľkám.

Žiaci II. stupňa od VI. ročníka absolvovali Workshopy o kritickom myslení a dezinformáciách s digitálnym dotykom, ktoré viedli odborníci z DigiQ ktorí nás inšpirovali a viedli celý workshop.

Čo sa žiaci naučili:

– Identifikácia a analýza problémových situácií.

– Kreatívne riešenie problémov a generovanie nových nápadov.

– Kritické hodnotenie informácií z digitálnych zdrojov.

Stretnutia boli plné zaujímavých interaktívnych aktivít a diskusií. Vďaka skvelým lektorom sme získali nový pohľad na riešenie problémov a zdokonalili naše analytické schopnosti.

            Pre pedagógov a vychovávateľky boli pripravené zaujímavé skupinové a individuálne stretnutia zamerané na zvyšovanie vzájomného rešpektu školskej komunity pod vedením skúsenej lektorky a koučky PhDr. A. Trnkovej.

Vybraní pedagógovia absolvovali  Kurz kritického myslenia, a budú aj naďalej prehlbovať vedomosti v téme kritického myslenia.

Zakúpili sme metodická materiál,  licenciu pre online Kurz kritického myslenia, kde ťažisko kurzu nie je v memorovaní faktov, ale v konfrontácii viacerých postojov a uhlov pohľadu.

Vieme, že učenie nikdy nekončí a sme pripravení aplikovať naše nové zručnosti v každodennom živote.

Mgr. Jana Strapková, sociálny pedagóg

Základná škola Pavla Dobšinského, Rimavská Sobota

Môže sa Vám ešte páčiť...