Špeciálny pedagóg

Vitajte na stránke školského špeciálneho pedagóga

 Na našej škole pôsobí školský špeciálny pedagóg 

 

 

 

 

 

Mgr. Martina Dávidová

Miestnosť: III.pavilón 1.poschodie miestnosť č. 88

 

 

 

 Náplň práce špeciálneho pedagóga je zameraná na štyri oblasti pôsobnosti:

1.Práca so žiakmi

Poskytovať a praktizovať individuálne špeciálno – pedagogické cvičenie v procese reedukácie zamerané na zmiernenie negatívneho vplyvu vývinových porúch učenia, správania a pozornosti. Poskytovanie špeciálno – pedagogických služieb  začleneným žiakom a žiakom  so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími  potrebami.

2.Spolupráca s učiteľmi

Spolupracovať s triednym učiteľom a ostatnými vyučujúcimi, pri tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu pre individuálne začleneného žiaka. Konzultovať s triednymi učiteľmi o zvolenom postupe a napredovaní žiaka. Predkladanie návrhov a podnetov na skvalitnenie a zefektívnenie výchovno-vzdelávacej práce so zdravotne postihnutými deťmi a s deťmi so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami. Poskytovanie konzultácií, odborných poradenských služieb a metodickej pomoci pedagógom.

3.Spolupráca s rodičmi

Poskytovanie konzultačných a poradenských služieb zákonným zástupcom v nadväznosti na individuálny výchovno- vzdelávací  program vzdelávania dieťaťa. Výmena skúseností rodiča a učiteľa a hľadanie spoločného postupu pri edukačnom pôsobení na dieťa a pri zdolávaní jeho špecifických problémov.

4.Spolupráca s centrami psychologických a špeciálno-pedagogických služieb

Sprostredkovávanie informácií a styk s poradenskými zariadeniami. Naša škola spolupracuje s Centrom pedagogicko – psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) a Centrom špeciálno – pedagogického poradenstva (CŠPP).

 

Preventívne programy v prípade záujmu zákonných zástupcov, priamo na našej škole:

Program KUPREV je primárne preventívny program pre deti predškolského veku, ktorý vypracovala klinická psychologička PhDr. Pavla Kuncová. Program rešpektuje špecifiká vývinového obdobia dieťaťa. Je hravý, u detí je veľmi obľúbený. Určený je deťom od 4. rokov do začiatku povinnej školskej dochádzky, prípadne v prvom ročníku.

Program KUPREV je vhodný najmä pre:

  • deti s odkladom povinnej školskej dochádzky,
  • deti s poruchami pozornosti a hyperaktivitou,
  • deti s pervazívnymi vývinovými poruchami,
  • deti s vývinovou dysfáziou,
  • bilingválne deti,
  • deti s hraničným intelektom,
  • všetky deti, ktoré chcú rodičia pripraviť na vstup do školy bez ťažkostí.

Program KUPREV je všeobecne zameraný na orientáciu dieťaťa vo svete a pomáha dieťaťu:

  • upevniť si orientáciu vlastnej osoby, miesta a času,
  • získať sociálnu a informačnú orientáciu,
  • rozvíjať rečové schopnosti, (dieťaťu narastá „chuť hovoriť“, reč sa stáva usporiadanejšou, začína mať zmysel,
  • zažiť bezproblémový štart povinnej školskej dochádzky (deti, ktoré program absolvujú nemávajú adaptačné ťažkosti pri nástupe do školy),
  • podnecovať zdravý vývin jeho osobnosti,
  • bezproblémovo sa začleniť do ľudskej spoločnosti.

Na našej škole s týmto programom pracuje školská špeciálna pedagogička – certifikovaný terapeut. Ťažisko tohto programu spočíva v domácej práci. Program je zostavený pre dvojicu rodič-dieťa a pozitívne tento vzťah prehlbuje. Inštrukcie, potrebné materiály a rady dostávajú rodič s dieťaťom u nás približne raz za mesiac (podľa individuálneho pracovného tempa dieťaťa). Rodičia sa v priebehu programu naučia, ako pracovať s dieťaťom v zmysle „tréningu budúcej školskej práce“.

KUPOZ je program prvotne na rozvoj pozornosti detí s ADHD, teda poruchy pozornosti s hyperaktivitou. Výskumy však potvrdili, že KUPOZ je vhodný aj na stimuláciu detí s pomalším psychomotorickým tempom, neurotickými ťažkosťami,  poruchami učenia i deti s hraničným intelektom. Program je využiteľný už pre deti v mladšom školskom veku. Osvedčil sa ako vhodný i na rozvoj detí s intelektovým nadaním.

Program KUPOZ:

  • ustáluje pozornostný výkon dieťaťa,
  • urýchľuje psychomotorické (pracovné) tempo,
  • zlepšuje komunikáciu a vzťah medzi rodičom a dieťaťom,
  • stanovuje dieťaťu pravidelný režim,
  • rozvíja zrakové i sluchové vnímanie dieťaťa,
  • umožňuje dieťaťu zažiť úspech,
  • zvyšuje sebavedomie dieťaťa,
  • posilňuje sociálne cítenie dieťaťa,
  • eliminuje časový stres dieťaťa,
  • prináša dieťaťu celkové zlepšenie školského výkonu

Základom programu sú pre dieťa atraktívne úlohy, ktoré s rodičom spoločne vypracováva v domácom prostredí. Rodič je pod vedením vyškoleného terapeuta a nasleduje jeho odporúčania. Program trvá 15 týždňov. Počas tohto obdobia rodič pracuje s dieťaťom na dennej báze približne 15 až 20 minút denne. Každých 14 dní príde rodič s dieťaťom na stretnutie s terapeutom. Na stretnutiach oboznamuje terapeut postupne dieťa i rodiča s ďalším postupom v programe. Taktiež sa tu vytvára priestor na konzultáciu rodiča s terapeutom i dieťaťa s terapeutom.

Úspech programu spočíva vo vykonávaní úloh, nie v ich konečnom riešení. Na túto skutočnosť sa kladie dôraz na každom stretnutí rodiča a terapeuta.

KONZULTÁCIE RODIČIA PO DOHODE

Kontakt: 047/56 21 113, ssp@zspdobsinskeho.eu.sk